We kennen allemaal deze tip: ‘ga nooit met ruzie slapen!’ Maar deze is minder bekend: ‘stijgt je hartslag tijdens een ruzie met je partner boven de 100 slagen per minuut? Neem dan 20min pauze’. Dit is waarom: als je ruzie maakt, slaat je zenuwstelsel op hol, je hartslag verhoogt, bloedtoevoer naar de ledematen neemt toe en je lichaam bereid zich voor om te vluchten of te vechten.

Onderzoek conflictbeheersing

“Als uw hartslag hoger is dan 100 slagen per minuut, kunt u niet horen wat uw partner u probeert te vertellen, hoe hard u ook probeert.” — John Gottman

Dit beweert John Gottman, Amerikaans psychologisch onderzoeker. Samen met zijn vrouw doet hij al vier decennia onderzoek naar huwelijken en scheidingen en heeft inmiddels fysiologische gegevens van duizenden paren weten te verzamelen. Deze gegevens zijn vastgelegd in verschillende innovatieve boeken over conflictbeheersing. Deze boeken geven uitstekend de manieren weer waarop ons lichaam en onze hersenen bepalen hoe we communiceren met onze partners en staan boordevol waardevolle niet alledaagse tips.

Prefrontale cortex?

Maar wat gebeurt er op dat moment in de hersenen? Ook in de hersenen verandert de bloedtoevoer, maar hier neemt de bloedtoevoer juist af, althans in de ‘prefrontale cortex‘. En dat is nou net het deel van de hersenen die de thuisbasis is voor informatieopslag, logisch denken, geheugen, de zelfbeheersing, het beoordelingsvermogen, de rede, ons sociaal gedrag, onze spraak. Juist dit deel van de hersenen stelt ons in staat ondersteunend en empatisch te zijn en juist bij een geschil is het best handig hierover te beschikken…

Gottman ontdekte het volgende: bloed en zuurstof die de prefrontale cortex nodig heeft om te functioneren wordt ontnomen bij een hartslag hoger dan 100 slagen per minuut. Het bloed gaat naar andere, oudere delen van de hersenen. Je wordt als het ware teruggebracht naar je primitieve hersenen, deze nemen het over. En dit deel van de hersenen denkt niet, dit deel doet! Dit deel zet je in de aanvalsstand of in de verdediging.

Als de prefrontale cortex dus is ‘uitgeschakeld’ blijf je dus in de aanvalsstand of in de verdedigingsmodus staan. Het ‘sympathische’ actieve deel van je zenuwstelsel blijft actief en een normaal ‘productief’ gesprek voeren lijkt niet meer te lukken. Het voeren van een gesprek lijkt dan in een te hoog tempo te verlopen, het lichaam wordt overspoelt met stresshormonen, er ontstaat vluchtige communicatie wat op zijn beurt de weg vrij maakt voor niet helpende emotionele patronen, die uiteindelijk voorspellend kunnen zijn voor de ondergang van relaties.

20 minuten rust

Nu is het zo dat het sympathische, het actieve deel van het zenuwstelsel in een dergelijke situatie minstens 20 minuten rust nodig heeft om te herstellen. Onder normale omstandigheden zijn er dus 20 minuten nodig om de vloed van stresshormonen te keren en je lichaam en geest weer naar de basis te laten keren. Op dat moment is het eigenlijk pas weer mogelijk contact te maken met je partner voor een ‘productief’ gesprek, een gesprek vanuit liefde en begrip.

Hartcoherentie training

Een hartcoherentie training inlassen in die 20 minuten kan nu uiterst effectief zijn. Je bent dan waarschijnlijk na een aantal minuten alweer op ‘baseline’. Ben je geoefend in het trainen van je ‘hartslagvariabiliteit‘ dan zal je fysiologie er waarschijnlijk voor zorgen dat je niet eens in een situatie komt van overprikkeling van je zenuwstelsel. Voor die tijd is er dan allang ingegrepen en heeft je fysiologie al een automatische respons gegeven, heb je de rust kunnen bewaren en ben je uit je vecht of vluchtstand gebleven. Dat is één van de vele voordelen van het trainen van je hartritmevariabiliteit doormiddel van hartcoherentie training.

Bij regelmatige training stel je jezelf in staat de controle te pakken over lichaam en geest wanneer dat nodig is. Heel handig dus bij een ruzie met je lief en daarnaast uiterst nuttig bij tal van andere ‘stressvolle’ situaties, thuis maar ook op werk. Meer weten over het nut hartcoherentie training? Wil je weten wat HRV training is? Lees hier meer.

De uitwerking van stress op je zenuwstelsel

Een flinke ruzie kun je zien als een ‘stressor’ en dit heeft impact op je zenuwstelsel. Zoals eerder gezegd slaat je zenuwstelsel letterlijk op hol. Je hartslag gaat omhoog, spieren spannen zich aan, pupillen verwijden en je bent klaar voor ACTIE, je bent klaar om te vechten of te vluchten. Wat veel mensen ervaren naast een verhoogde hartslag is een beklemmend gevoel bij de ademhaling. Bij stress komt dit omdat men oppervlakkig gaat ademen. Dit is een stress reactie en dit kan voor een beklemmend gevoel zorgen. Omdat men dit gevoel niet kent zorgt dit vaak voor angst, soms zelfs hevige paniek. De angst voor hartfalen bijvoorbeeld. Vaak zijn een langdurig verhoogde hartslag en het beklemmende gevoel echter terug te leiden naar stress. En deze stress is gemakkelijk op te lossen met onder andere een hartcoherentie training.

Disclaimer: heb je een hartslag in rust die hoger is dan 100 of een beklemmend gevoel ademhaling neem dan contact op met een medisch specialist zodat je een eventuele medische aandoening kunt uitsluiten voordat je aan training van hartslagvariabiliteit begint.

(Visited 166 times, 1 visits today)