Stress en trauma kunnen levenslange, ernstige problemen veroorzaken in de regulatie van emoties en gedrag. Dit heeft gevolgen voor je lichamelijke, sociale en emotionele welzijn. 

Beschadiging

Wanneer je aanhoudend wordt blootgesteld aan stressvolle of traumatische gebeurtenissen die chronische stress tot gevolg hebben, kan dit leiden tot beschadiging van het brein. 

Het brein wordt hyperalert, is scherp gefocust op de omgeving of blokkeert uit onveiligheid. Dit kan leiden tot ernstige problemen, zoals hyperactiviteit, angst, impulsiviteit en slapeloosheid.

Zowel prikkels van buitenaf als van binnenuit (herinneringen aan het verleden en angsten over de toekomst) zorgen voor onrust. Je hersenen merken voortdurend situaties als onveilig op en zetten je in een ‘hyperarousal’ modus, waardoor je stressniveau voortdurend hoog is. 

Dit zorgt ervoor dat delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor stressregulatie altijd ‘op scherp’ staan. Dit veroorzaakt problemen met het reguleren van emoties, gedrag en sociale omgang.

Hartritmevariatie

Hartcoherentie training is ontwikkeld vanuit onderzoek dat heeft aangetoond dat emoties weerspiegeld worden in het hartritme. Vooral de variatie in het hartritme is hierin belangrijk. 

Wanneer het hart 60 maal per minuut klopt, betekent dit niet noodzakelijkerwijs dat het één keer per seconde klopt. Het tempo van de hartslag vertraagt en versnelt van slag tot slag, dit wordt de ‘hartritmevariatie’ genoemd. 

Negatieve en positieve gevoelens

Negatieve gevoelens (bovenste grafiek) maken ons hartritme onregelmatig. Dit zorgt voor ontregeling van het autonome zenuwstelsel. Dit patroon heeft een negatieve invloed op onze gezondheid en remt het vermogen van het brein om helder te denken. 

Wanneer je je in een positieve emotionele toestand bevindt (onderste grafiek), zie hartcoherentie, wat een harmonieus beeld is van de hartritmevariatie. 

Hartcoherentie training mbv biofeedback

Bij hartcoherentie training zie je je hartritme op een computerscherm en leer je dat te verbeteren. Op deze manier leert je lichaam zichzelf beter te ‘reguleren’. Deze behandeling helpt je zelf stress, angst en depressie te verminderen. 

Resultaten onderzoek 11500 personen

Het vermindert problemen, verbetert positieve aandacht en draagt bij aan het herstellen van de geest die altijd op scherp staat.

Voor veteranen en hulpverleners: onze ‘frontlinie strijders’

Veteranen, politieagenten, brandweer, hulpverleners in de zorg en ambulance personeel, onze ‘frontlinie strijders’ kunnen enorm profiteren van het programma ‘Veerkracht voor Veteranen‘.

Voordelen

1- Prepareren

Je prepareert jezelf op taken, gebeurtenissen en andere situaties en je krijgt hierdoor meer zelfbeheersing in stressvolle situaties (maar ook kleine irritaties).

2- Herstellen

Je herstelt sneller na een stressreactie. Je minimaliseert hiermee energieverlies. Gebruik het ook voordat je gaat slapen voor maximale rust.

3- Onderhouden

Vergroot je veerkracht en zelfbeheersing door regelmatig technieken toe te passen. Het wordt dan routine en je houdt je batterij hiermee opgeladen gedurende de dag.

Hartfrequentie van een politieagent in een situatie van huiselijk geweld. Door het toepassen van een techniek (officer shifts and resets) herstelt hij gelijk na de gebeurtenis. Dit bespaart hem veel energie.

Wetenschappelijk onderbouwd

Wil je meer info over deze wetenschappelijk onderbouwde methode. Ga dan naar:

https://www.heartmathbenelux.com/nl/info/resultaten-onderzoek


Kun je niet meer slapen door stress?

Wil je weten hoe hartcoherentie training hierbij kan helpen?

Lees dan dit artikel: niet kunnen slapen door stress

Voor een bredere aanpak: schakel een stress coach in.

(Visited 218 times, 1 visits today)