Dit artikel gaat over symptomen van onverwerkt trauma en hoe het je gezondheid beïnvloedt. Als je deze symptomen herkent maar ook erkent, kun je er iets aan doen om weer gezond te worden, zodat je weer een vol leven kunt leiden. 

Traumatische ervaring: hoofd of lichaam?

Je hersenen zijn een goed geoliede machine die nooit ophoudt met werken, zelfs als je slaapt. Het brein bestaat uit ongeveer honderd miljard zenuwcellen die chemische en elektrische signalen met een ongelooflijke snelheid versturen. Je brein legt je leven als het ware vast in deze signalen. Samen vormen ze wie jij bent.

Een traumatische ervaring kan de werking van je hersenen, geheugen en lichaam veranderen.

Traumatische ervaringen zitten niet ‘alleen in je hoofd’, zoals sommige mensen beweren. Er is zelfs een groeiende groep mensen die stelt dat trauma het beste opgelost kan worden via het lichaam, door middel van juiste voeding en supplementen en door lichaamsgerichte therapieën.

Volgens de Harvard Medical School zorgt onopgelost trauma ervoor dat mensen later in hun leven meer kans hebben op bijvoorbeeld hartaandoeningen, beroertes, obesitas, diabetes en kanker. En hoe meer traumatische gebeurtenissen je hebt meegemaakt, maar niet hebt verwerkt, hoe groter de kans dat je problemen krijgt. 

Wat de beste oplossing is zal per persoon verschillen. Wat jammer is, is dat een hele grote groep niet eens beseft dat ze te maken hebben met onverwerkt trauma. Ze vechten zich een weg door het leven vol met angst, verdriet, boosheid, onverantwoord gedrag en tal van lichamelijke klachten. Hopelijk brengt dit artikel deze mensen een stap verder.

Onverwerkt trauma: de symptomen en effecten ervan begrijpen

Een onopgelost trauma is een verontrustende gebeurtenis die niet goed is aangepakt of erkend en laat je met langdurige mentale en emotionele gezondheidsproblemen achter, zoals angst, depressie en PTSS

Een traumagebeurtenis is een gebeurtenis die je zo bang, machteloos of gestrest maakt dat je er niet mee kunt omgaan. Traumatische ervaringen zijn bijvoorbeeld mishandeling, verwaarlozing, gevechten, oorlog, het verlies van een geliefde, ongelukken en natuurrampen.

Trauma kan bij verschillende mensen verschillende symptomen veroorzaken, die zich op verschillende manieren uiten. Dit is vaak afhankelijk van sociale kringen, persoonlijkheden, geslachten, cultuur, gezondheid en of ze andere aandoeningen hebben.

Kennis van de tekenen en symptomen van een trauma is voor velen de eerste stap bij het zoeken naar hulp.

Enkele van de meest voorkomende symptomen van onverwerkt trauma zijn:

1. Problemen met het reguleren van je emoties

Het kan moeilijk zijn om je emoties onder controle te houden als je trauma uit het verleden niet hebt verwerkt. Je hebt dan problemen met het reguleren van je emoties, waardoor je je snel druk maakt om kleine dingen, snel iets doet zonder erover na te denken of emotionele uitbarstingen krijgt.

De symptomen die gepaard gaan met emotionele ontregeling zijn:

  • plotselinge en onverwachte stemmingswisselingen
  • ongecontroleerd huilen zonder duidelijke aanleiding
  • moeite om tot rust te komen of jezelf te kalmeren
  • intense of onevenredige emotionele reacties hebben die moeilijk onder controle te houden zijn
  • zich snel overweldigd voelen door emoties
  • moeite om met stress om te gaan
  • impulsief gedrag
  • uitbarstingen van woede
  • middelenmisbruik

Trauma kan ervoor zorgen dat je emoties niet goed meer kunt reguleren, wat leidt tot problemen met het beheersen van emotionele reacties en een verhoogde kans op diverse psychische problemen

Een emotionele ontregeling die het gevolg is van onverwerkt trauma, kan zich uiten in symptomen zoals depressie, angst, zelfmoordgedachten, boosheid, angst, dwangmatig gedrag, moeite met het beheersen van reacties en langdurige perioden van angst.

2. Niet in staat om te gaan met alledaagse stress

Mensen die een overweldigend traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt, vinden het misschien moeilijk om te controleren hoe ze zich voelen en hoe ze reageren op alledaagse stress

Het onvermogen om effectief met deze stress om te gaan kan leiden tot verdere emotionele instabiliteit

Als je trauma uit het verleden niet hebt verwerkt, kun je ‘hyperarousal’ ervaren, en constant alert zijn en nieuwe spanningen ervaren. Het onvermogen om effectief met deze stress om te gaan kan leiden tot verdere emotionele instabiliteit.

Het kan ook zijn dat je de verkeerde manieren hebt ontwikkeld om met stress als gevolg van een trauma om te gaan, zoals het vermijden van situaties of het gebruik van drugs. Dit kan het nog moeilijker maken om met dagelijkse stress om te gaan.

Bovendien kan onopgeloste stress cognitieve vaardigheden zoals aandacht, geheugen en beoordelingsvermogen aantasten. Deze uitdagingen kunnen het moeilijk maken om met de druk van het dagelijks leven om te gaan, waardoor je je hopeloos en gefrustreerd voelt.

3. Chronisch gevoel van vechten of vluchten

Als je onverwerkt trauma hebt, kun je het gevoel hebben dat je constant in een staat van vechten of vluchten verkeert, vooral wanneer je wordt blootgesteld aan triggers of herinneringen aan traumatische gebeurtenissen uit het verleden.

Deze triggers kunnen ervoor zorgen dat je lichaam reageert alsof je het trauma helemaal opnieuw doormaakt, waardoor je je continue erg gespannen voelt.

4. Zelfsabotage

Het niet verwerken van traumatische ervaringen kan leiden tot destructieve gedragingen die schadelijk zijn voor je gezondheid

Ten eerste kunnen sterke emoties je overweldigen als je emotioneel gevoelig bent. Dit kan prikkelbaarheid en woede-uitbarstingen veroorzaken.

Het kan leiden tot zaken als middelenmisbruik, jezelf pijn doen of betrokken raken bij ongezonde relaties.

Ten tweede kun je problemen hebben met je gevoel van eigenwaarde, omdat je denkt dat je fundamenteel ‘gebrekkig’ bent en het geluk niet waard bent. Het kan leiden tot zaken als middelenmisbruik, jezelf pijn doen of betrokken raken bij ongezonde relaties.

Last but not least kan een patroon van zelfdestructief gedrag worden verergerd door ongezonde manieren te gebruiken om met je emoties om te gaan. Je kunt bijvoorbeeld drank, drugs of andere ongezonde manieren gebruiken om met je gevoelens om te gaan, wat alleen maar tot erger leidt.

Gevoelens van spijt, schaamte en zelfhaat die vaak gepaard gaan met dit soort gedrag, kunnen ervoor zorgen dat je erin blijft hangen. Uiteindelijk kan een trauma waar je niet mee omgaat relaties schaden, psychische problemen veroorzaken en de kwaliteit van leven verminderen.

5. Strijd om emoties en gevoelens te herkennen

Als je niet kunt loslaten wat achter je ligt, kan je lichaam zich afsluiten voor gevoelens en je geest zich afsluiten voor herinneringen aan een vol leven. Dit is te verwachten in de nasleep van een schokkende ervaring, maar als deze ‘onthechting’ aanhoudt, kan het uit de hand lopen en het moeilijk maken om je emoties te herkennen en te beheersen.

Het kan ertoe leiden dat je je losgekoppeld, geïsoleerd of los van de werkelijkheid voelt

De energie van het trauma kan vast komen te zitten en in je rond blijven gaan, waardoor het moeilijk wordt om iets te voelen of met andere mensen of zelfs met jezelf te praten. Het kan ertoe leiden dat je je losgekoppeld, geïsoleerd of los van de werkelijkheid voelt.

6. Moeite met het uiten van kwetsbaarheid

Als je een onverwerkt trauma hebt, kan het moeilijk voor je zijn om kwetsbaarheid te tonen. Er kunnen vele oorzaken zijn. Je zou bijvoorbeeld situaties kunnen vermijden die je kwetsbaar kunnen maken, omdat je niet opnieuw gekwetst wilt worden nadat je in het verleden veel mentale of fysieke pijn hebt doorgemaakt. 

Trauma kan er ook voor zorgen dat mensen zich schamen en schuldig voelen

Trauma kan er ook voor zorgen dat mensen zich schamen en schuldig voelen, waardoor het moeilijk wordt om kwetsbaarheid te tonen uit angst om als zwak of gebrekkig gezien te worden.

Trauma kan ook je vermogen om anderen te vertrouwen schaden, waardoor je bang wordt om je open te stellen omdat je niet wilt worden veroordeeld, afgewezen of verraden

Na een trauma te hebben doorgemaakt, wat het al moeilijker kan maken om je gevoelens te herkennen en erover te praten, kan het nog moeilijker zijn om te laten zien dat je kwetsbaar bent. 

Ten slotte kan het moeilijk zijn om te laten zien dat je kwetsbaar bent als je jezelf verkeerde manieren hebt aangeleerd om met je pijn om te gaan, wat inhoudt dat je móet vermijden kwetsbaar te zijn of je gevoelens te verbergen.

7. Lichamelijke symptomen

Je kunt ziek worden of lichamelijke klachten krijgen als je trauma hebt opgelopen waar niets aan gedaan wordt. De symptomen kunnen variëren en elk deel van je lichaam beïnvloeden. Enkele veel voorkomende lichamelijke symptomen die je kunt krijgen zijn:

  • Spijsverteringsproblemen zoals diarree, constipatie en PDS
  • Chronische spierspanning of pijn in gebieden zoals uw heupen, nek, schouders en onderrug
  • Kaakgewrichtsklachten (TMD)
  • Auto-immuunziekten, waaronder reumatoïde artritis, thyroïditis (schildklier ontsteking), Hashimoto, coeliakie, diabetes, psoriasis en inflammatoire darmaandoeningen
  • Frequente infecties zoals verkoudheid, sinus-, keel-, oor-, vaginale- en urineweginfecties
  • Slaapstoornissen zoals nachtmerries, slaapwandelen, slaapverlamming, nachtmerries en slapeloosheid
  • Frequente hoofdpijn of migraine
  • Allergieën voor onder andere voedsel, chemicaliën, seizoensinvloeden.

Wrap up

Onverwerkt trauma kan ernstige en langdurige gevolgen hebben voor de mentale en fysieke gezondheid, zoals emotionele ontregeling, chronische stress, zelfsabotage en moeite met het tonen van kwetsbaarheid

Als je een trauma hebt meegemaakt, moet je hulp zoeken en je er doorheen werken om deze symptomen aan te pakken om weer een volledig leven te leiden. 

Het vermogen om de symptomen van een trauma te herkennen dat nog niet is verwerkt, is de eerste stap naar genezing en verder gaan. 

Herken je jezelf ergens in dit artikel, wees dan niet bang om hulp te vragen. Onthoud dat je het verdient om je heel, veilig en gelukkig te voelen!

Referenties

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/past-trauma-may-haunt-your-future-health

https://www.verywellmind.com/self-destructive-behaviors-in-ptsd-2797552

https://cptsdfoundation.org/2020/11/30/trauma-informed-truth-you-are-strong-enough-to-be-vulnerable/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK207191/


symptomen burn out

De symptomen van onverwerkt trauma komen op bepaalde gebieden overeen met de symptomen van burn out. Toch zijn er verschillen. Lees hiervoor dit artikel:

Symptomen burn out

Bij onverwerkt trauma is er continue sprake van een te hoog cortisol. Lees meer over de symptomen van te hoog cortisol. Lees hiervoor dit artikel:

Cortisol te hoog symptomen

(Visited 4.360 times, 1 visits today)